Versiune Romana English Version

info@montania.ro       

Babele, in drum spre Vf. Omu, Clic pentru a mari
Schiul de Tura, combina placerile "tehnice" are schiului de coborare cu libertatea oferita de schiul fond. Astfel, se pot explora foarte multe trasee alpine care de obicei sunt practicate vara, dar fireste ca iarna sunt foarte spectaculoase. Schiul de tura este foarte popular in Alpi, dar are multi fani si in Romania.
Echipamentul de schi de tura este special

 Schi de tura pe valcelul Clirului, Bucegi; Clic pentru a mariSchiul de tura nu este acelasi lucru cu schiul alpin. Pentru schiul de tura este necesar un echipament adecvat: legaturi speciale pentru schi de tura, clapari speciali, schiul este un pic diferit fata de cel de schi alpin (desi se pot folosi si schiuri de alpin). Din echipamentul necesar nu trebuie sa lipseasca: "pieile de foca" pentru a urca pe schiuri , cramponul (un fel de gheara cu aderenta pe gheata), lopata si transceiverul de avalansa.

Forma fizica excelenta si bune cunostinte de schi
Clic pentru a mariSchiul de tura este destul de solicitant, ca atare schiorul trebuie sa fie intr-o forma fizica buna. Daca la schiul pe partiile amenajate mai poti veni nepregatit din punct de vedere fizic, la schiul de tura acest lucru nu este posibil! Solicitarea este maxima, coborarile se fac pe partii neamenajate , acest lucru necesitand foarte bune cunostinte de schi de coborare. Pentru ca in timpul unei ture se parcurg distante pe orizontala, sau se urca, participantii la tura trebuie sa fie foarte bine pregatiti fizic. Nu uitati ca este iarna, unele cabane pot fi inchise, iar numarul de oameni care sunt pe munte si te-ar putea ajuta este mult mai redus decat vara, deci trebuie sa ne bazam pe forte proprii.
Vara in recunoastere, iarna cu schiurile de tura...
In drum spre Cabana Valea Dorului; Clic pentru a mariSchiul de tura ofera posibilitatea de a explora iarna locurile atat de dragi, vaile stiute din timpul verii, care iarna ne ofera cu totul alta fata. Se pot face ture mai lungi, ceea ce implica utilizarea unui ruscac in care sa avem tot ce este necesar pentru cateva zile pe munte. Se pot face insa si ture de o zi, ceea ce reduce dimensiunea ruscacului la strictul necesar pentru o zi.
Schi de tura in Bucegi si Baiului:

Cover: Bucegi Mountains Ski TouringMuntii Bucegi si Baiului sunt foarte buni pentru practicarea schiului de tura, in special pentru ture de o zi, dar se pot alege si ture mai lungi. Se pot planifica rute urmand traseele de vara, ATENTIE, unele trasee sunt inchise pe timp de iarna, acestea trebuiesc evitate!

Harta Bucegi, Clic pentru a mariMontania ofera singurul ghid de schi de tura existent la ora actuala: "Bucegi Mountains - Ski Touring". Brosura are 40 de pagini (format A5) si contine descrieri detaliate + harti ale traseelor din Bucegi. Brosura poate fi procurata numai de pe montania.ro, cei interesati ne pot contacta la info@montania.ro

Noutati echipament:

In cele ce urmeaza va prezentam unele noutati la capitolul echipament.

Clapari:
Garmont
Garmont... nu are nevoie de introducere cand vorbim de incaltaminte de munte, dar si de clapari pentu schi de tura sau telemark. Garmont ofera o multitudine de clapari de schi de tura cu patru clape, astfel incat daca sunteti impatimiti ai coborarilor pe vai abrupte, Garmont va aduce satisfactie si siguranta! Iata mai jos unul dintre multele modele:
Garmont Megaride G-Fit
MEGARIDE G-FIT
Culoare albastru/argintiu
Invelis Pebax
Interior pad-lock2 sau g-fit2
Sistem de inchidere 4 clape de aluminiu + scai
Talpa Vibram

Megaride G-fit este unul dintre putinele modele Garmont compatibile atat cu legaturi normale dar si cu Dynafit (la varf au gaurile specifice iar la spate sistemul de prindere). Un alt avnataj al modelelor G-Fit este faptul ca gheata interioara poate fi modelata, prin incalzire, pe forma piciorului.

Scarpa

Scarpa produce cel mai popular clapar de schi de tura, modelul Scarpa Laser. Acest bocanc este fiabil, usor, este mai usor de mers in ei decat in alte modele de clapari. Ca o noutate Scarpa produce si un model cu patru clape: Scarpa Denali TT.

Scarpa Laser
LASER
Culoare portocaliu
Greutate 3410 grame
Invelis Pebax
Interior Cordura / Plusfit
Sistem de inchidere 3 clape + scai
Talpa Scarpa/Vibram
Alti producatori de clapari de schi de tura sunt: Nordica, Dynafit.
Schiuri:

Völkl

In sezonul 2005/2006 Völkl prezinta doua modele de schiuri de tura. Ambele modele sunt schiuri usoare, iar caracteristicile tehnice le recomanda pentru aventuri in powder.

Völkl Norbert Joos

Caracteristici:   Norbert Joos
greutate   2.26Kg (perechea, fara piei de foca)@ 170cm
marimi (cm.)   156;163 curbura (mm.)   102-70-90
marimi (cm.)   170;177;184 curbura (mm.)   104-70-92
radii(m.)   18@156; 20.1@163; 20.2@170; 22.5@177; 24.7@184
constructie   "energie usoara"
 
Völkl Snow Wolf
Caracteristici:    Snow Wolf
greutate  2.7Kg (perechea, fara piei de foca)@ 170cm
marimi (cm.)   156;163 curbura (mm.)   111-76-98
marimi (cm.)   170;177;184 curbura (mm.)   113-76-100
radii(m.)   15.6@156; 17.5@163; 18.1@170; 20@177; 22@184
constructie    "energie usoara"
miez   Lemn usor
K2
K2 produce unele din cele mai apreciate schiuri de tura. In sezonul urmator ne ofera patru modele: Shuksan (unul din cele mai bune), Mt. Baker, Chogori si Sahale. Greutarile schiurilor de tura K2 variaza de la 1.7 kg pentru Mt. Baker, pana la 1.3 kg in cazul Sahale.
K2, Shuksan
Caracteristici:    Shuksan
greutate

 1.5Kg (perechea, fara piei de foca)@ 174cm

marimi (cm.)   153, 160, 167, 174, 181 curbura (mm.)   117-78-105
performanta   50% zapada grea, 50% zapada usoara
constructie   Titanal metal laminat
miez   Lemn usor
K2, Mt. Baker
Caracteristici:    Mt. Baker
greutate  1.7Kg (perechea, fara piei de foca)@ 174cm
marimi (cm.)   167;174;181, 188 curbura (mm.)   122-89-108
performanta   25% zapada grea, 75% zapada usoara
constructie   Triaxial Falcatta/Bamboo
miez   Lemn usor
Dynastar
Dynastar... un nume mare in lumea producatorilor de schiuri, are o gama speciala de schiuri de tura.
Dynastar Altitrail
Caracteristici:    Altitrail
marimi (cm.)   160;170;178, 186 curbura (mm.)   96-68-87
performanta   25% zapada grea, 75% zapada usoara
constructie   Lemn/ RohaCell/Torsion box
miez   Lemn

Alti producatori de schiuri de tura sunt: Dynafit, Hagan, Atomic.

Sfat: Schirile de tura se gasesc intr-o gama variata, iar preturile sunt si mai variate. Un aspect foarte important este faptul ca la schi de tura exploram vai nebatute, se schiaza prin padure, se trece peste portiuni cu zapada "proasta", sau peste "mizeria" primavaratica ce o gasim peste limbile de zapada tarzie. Toate acestea duc la o expunere a schiului. Daca investim intr-un schiu... o sa ne ni se rupa inima cand trebuie sa coboram vai dificile. Este important ca atunci cand cumparati un schi de tura sa-l vedeti de "sacrificiu", si sa luati in calcul ca in 2-3 ani o sa achizitionati alt model. Este mai importanta investitia int-un clapar sau legatura de calitate.

Legaturi:

Diamir
Cele mai populare legaturi sunt fabricate de Fritschi. Legaturile Diamir sunt foarte rezistente si ofera avantajul ca nu necesita un clapar special de schi de tura, asa cum este in cazul legaturilor Dynafit. Noutatile Diamir sunt legaturile Express, Explore si noul model Freeride. Alte avantaje ale legaturilor Diamir: legaturile sar cand sunt in sistemul fix, de schi, oferind deci o protectie sporita. Patru trepte de ajustare a legaturii din spate, sistem de frane.
Diamir Fritschi
Dynafit
Dynafit sunt o firma cu mare experienta si traditie in lumea schiului, si in special a schiului de tura. Dynafit ofera cele mai usoare legaturi de schi de tura, numai 330 grame! Atunci cand greutatea echipamentului conteza... Dynafit este solutia!

Dynafit Tourlight tech

Legaturile Tourlight - tech, 330 grame, sistem rapid de schimbare pe mod schi din mod de urcare. Se pot monta si stoppere. Atentie: legaturile Dynafit au nevoie de un clapar special, cu prindere in sistem Dynafit, adica cu cele doua gauri in fata si un sistem special in spate.

NAXO
Un alt producator de legaturi de tura este Naxo. Ele se aseamana cu legaturile produse de Diamir.
NAXO freeski
De unde cumpar?

Ne-am gandit sa va sugeram si cateva sfaturi legate de achizitia echipamentului de schi de tura. Din pacate, in Romania nu se gasesc multitudinea de modele prezentate mai sus. Magazinele de profil din tara ofera unul, doua modele de clapari si alte cateva de schiuri. Este deci greu sa gasim un clapar care sa ne satisfaca. Mai mult, preturile din Romania sunt ca cele din vest, daca nu mai mari. Solutia? Daca "aveti drum" in Austria, Franta, Italia, nu amanati achizitionarea echipamentului. Viena, spre exemplu, are cateva magazine foarte bune ce ofera echipament de schi de tura: Ortovox, INTERSPORT Eybl Megastore, Bergfuchs. Mai mult, ne leaga si un tren direct, Viena - Bucuresti Nord. Fireste ca internetul este cealalta posibilitate, este insa mai greu sa cumparam clapari, pe care de obicei vrem sa-i si probam, dar daca stii exact ce vrei, atunci si claparii se pot cumpara pe internet. Mai trebuie sa avem si o carte de credit... Solutii de cumparare pe internet, in Europa, sunt:

www.expe.fr
www.telemark-pyrenees.com
www.expe.fr

 

Cateva sfaturi utile:
  1. incercati sa fiti intr-o forma fizica si psihica foarte buna. O incalzire anterioara (schi pe partiile amenajate) este binevenita, inainte de a "incerca muntele" .
  2. Nu mergeti NICIODATA singuri in turele pe schiuri.
  3. Incercati sa parcurgeti traseele si vara, astfel incat sa stiti foarte bine locul. Iarna ofera si multe capcane, deci este bine sa fiti pregatiti, sa stiti "unde sunteti". Daca aveti GPS, folositi-l!
  4. Informati echipele salvamont, prietenii, familia, despre planurile voastre, despre traseul care urmeaza sa-l parcurgeti. In caz de accident este foarte bine ca salvatorii sa stie unde sa caute. Nu uitati sa aveti un telefon mobil, sau o statie walkie talkie.
  5. Starea vremii este esentiala, urmariti indeaproape prognozele meteo, dar analizati si starea zapezii la fata locului. Prognozele meteo nu acopera vaile pe unde veti ajunge, deci este foarte important sa luati singuri decizii. Nu va hazardati! Muntele ramane acolo si va asteapta si data viitoare. Pe timp nefavorabil, cu vizibilitare redusa, intrerupeti planurile de calatorie si reprogramati iesirea pe zapada. Va expuneti unor riscuri foarte mari si nici nu va bucurati de Maretia Muntelui!
  6. In timpul turei este foarte important sa analizati calitatea zapezii. Pericolul de avalansa este forte mare, trebuie atentie marita dupa zilele cu ninsori abundente, cand exista schimbari bruste de temparatura, sau dupa zile foarte insorite.
Riscul de Avalansa
Nu pleca pe munte iarna pana nu citesti Buletinul Nivometeorologic, comunicat periodic de ANM pentru muntii Bucegi, Postavarul si Fagaras si disponibil pe internet.
1. Risc slab

- stratul de zapada este în general bine asezat, declansarea avalansei este posibila doar în cazul unei supraîncarcari sau a pantelor puternic abrupte;
- producerea avalansei poate avea caracter spontan;
- pericolul este redus;
- în general conditiile sunt sigure.

2. Risc moderat

- stratul de zapada este stabil doar în anumite portiuni descrise in buletinul de avalansa;
- declansarile de avalanse sunt posibile atât din cauza supraîncarcarii cu schiori sau turisti, cât si a unor pante cu grad mare de înclinare;
- sunt de asteptat plecari spontane de avalanse de mari dimensiuni;
- se considera ca, în general, conditiile sunt bune;
- se cere multa prudenta, mai ales în sectoare de pasaj situate la mare altitudine si pe expozitii favorabile declansariilor.
3. Risc insemnat

- stratul de zapada are o stabilitate variabila, de la moderata la slaba, în numeroase areale;
- declansarile sunt posibile uneori, chiar în conditiile unei slabe supraîncarcari, dar mai ales datorita pantelor favorabile;
- sunt posibile avalanse de talie medie, si uneori de mari dimensiuni; conditiile sunt partial favorabile si de aceea se impun masuri de securitate în unele cazuri;
- se cere experienta în a aprecia pericolul producerii avalansei si de aceea trebuie evitate, pe cât posibil, pantele de altitudine si de expozitie favorabile.
4. Risc mare

- stratul de zapada este slab stabilizat în majoritatea pantelor;
- declansarea este probabila, chair si printr-o slaba supraîncarcare a pantelor înclinate;
- sunt de asteptat numeroase plecari spontane atât a avalanselor de talie medie cât si a acelora de mari dimensiuni;
- conditiile sunt defavorabile;
- se cere experienta în a aprecia pericolul producerii avalansei si se impun masuri de securitate.
5. Risc iminent

- instabilitatea stratului de zapada este generalizata;
- se produc spontan numeroase declansari de avalanse de mari dimensiuni, inclusiv pe pante putin abrupte;
- se impun toate masurile de securitate posibile.
Echipa Salvamont Sinaia, de la refugiul permanent Cota 2000, afiseaza buletinele nivometeorologice in statia de telecabina Cota 2000 Sinaia. Asadar, daca mergeti in ture si treceti prin acel loc, nu uitati sa va informati despre starea zapezii si riscul de avalansa!!
Ski Touring, also known as ski mountaineering, combines the technical pleasures of alpine skiing with the freedom of cross-country. Part of the thrill of touring is the feeling of self-reliance and solitude offered by penetrating deep into the mountains. Ski Touring is very popular in the Alps and has gained many fans also in the Carpathian's.

OFERTA SPECIALA CAZARE

O noua versiune a "Bucegi Mountains - Ski Touring", singurul ghid de schi de tura (in limba engleza) existent la ora actuala, ... [mai mult]

"Schi si Snowboard: tehnici, echipament si partii; ghid pentru incepatori mai mari sau mai mici", ... [mai mult]